Bureau Box is een allround communicatiebureau. Ons werk is eigentijds, out of the box en af en toe een beetje brutaal. Zowel online als offline is Bureau Box jouw partner voor effectieve en creatieve communicatie.

Weteringpad 100, 3762 ES Soest

info@bureaubox.nl

Volg ons op:

 
B

[HOW TO] Met de Gestaltwetten je eigen kerstkaart maken

Je kunt een kerstkaart voor de feestdagen kopen, maar is het niet leuker om je eigen kaart te maken voor de feestdagen? Met deze designtips aan de hand van de Gestaltwetten, maak je zelf een professionele kaart voor bijvoorbeeld kerst of nieuwjaar. Een kaart voor je bedrijf of die je naar je familie kunt sturen. Ik neem jullie in deze how to mee in de definitie van Gestalt en leg enkele Gestaltwetten uit die je goed kunnen helpen bij het ontwerp van je eigen kerstkaart.

Wat zijn de Gestaltwetten en hoe pas je deze toe in je kerstkaart?

Allereerst, zie de Gestaltwetten niet als ‘moetje’ of het ontnemen van je creatieve vrijheid, maar als handvat voor het design van je kerstkaart. Het zal je sturing geven! De letterlijke vertaling voor Gestalt is ‘eenvoud’. Kernachtigheid en eenvoud zijn dan ook de basiskenmerken van de Gestaltwetten. Zo luidt de wet van kernachtigheid als volgt: ‘Je hersenen ontleden een voorstelling in de meest eenvoudige vormen.’ Uit onderzoek bij baby’s is bijvoorbeeld gebleken dat wanneer we visuele informatie verwerken, dit:

  • symmetrisch is;
  • de simpelste vormen bevat;
  • zo weinig mogelijk vormen bevat.

Gestaltpsychologen merkten dat de meeste mensen een rustige en overzichtelijke vormgeving het prettigst vinden om naar te kijken. Mede dankzij deze psychologen van het begin van de vorige eeuw, weten we dat het handig is om de koude kraan altijd rechts te plaatsen en zal een eindredacteur de krant altijd hetzelfde opbouwen. Het schept orde en wij mensen vinden dat nu eenmaal prettig. De Gestaltwetten zijn tegenwoordig misschien wel belangrijker dan ooit in de designwereld. Want we krijgen via sociale media, billboards, televisie, verpakkingen en bijvoorbeeld tijdschriften zoveel visuele informatie op ons afgevuurd. Dit is een enorme belasting voor ons brein! Pas je de Gestaltwetten toe in het ontwerp van je kerstkaart, dan zul je zien dat je boodschap veel beter overkomt.

Er zijn ongeveer 114 Gestaltwetten, constateerde experimenteel psycholoog Edward Boring in 1942. Veel van deze wetten hangen echter nauw met elkaar samen. In deze how to stip ik de belangrijkste wetten aan en die je kerstkaart écht mooier zullen maken!

Wet van voorgrond en achtergrond

Deze afbeelding ken je vast wel… Je ziet een vaas in eerste instantie, maar wanneer je langer kijkt ‘ontstaan’ er twee profielen van gezichten. De Deense psycholoog Edgar Rubin is hier bekend mee geworden. Hij was de eerste die het fenomeen figure-ground systematisch onderzocht. Deze afbeelding – en hier zijn nog veel meer voorbeelden van – laat zien dat een voor- en achtergrond een grote rol spelen in wat je daadwerkelijk waarneemt.

Wanneer je gebruik maakt van een ‘verkeerde’ achtergrond, schiet je aandacht heen en weer tussen wat je moeten zien (figure) en de afleidende achtergrond (ground). Wanneer je bijvoorbeeld een tekst in je kerstkaart wilt hebben, dan is het belangrijk om voor een rustige achtergrond te kiezen. Je wilt natuurlijk wel dat je tekst goed overkomt! De ‘Wet van eenvoud’ lijkt hier een beetje op. ‘Less is more’ of het KISS-principe, Keep It Simple. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de website van Lue Deck. Beetje flauw misschien dit voorbeeld, maar het geeft wel aan dat wanneer je geen enkele wet toepast, je verhaal niet duidelijker wordt!

Wet van overeenkomst

Dit is een van de belangrijkste van de Gestaltwetten, omdat veel andere wetten hiervan zijn afgeleid. Deze wet maakt eigenlijk ons leven een stuk gemakkelijker. Deze overeenkomst is bijvoorbeeld te vinden in kleur, vorm, beweging of grootte. Zo gebruiken wij in de huisstijl van Bureau Box geen ronde, organische vormen; je zult ze nergens tegenkomen. Onder andere het woord ‘box’ heeft ons ooit doen besloten om met strakke, liefst vierkante, vormen te werken. Je zult ook nooit een blauwe Zwitsal-verpakking zien. Zwitsal heeft haar producten altijd verpakt in een vertrouwde, zachtgele verpakking. Hoe kun je deze wet nu voor je kerstkaart gebruiken? Gebruik bijvoorbeeld niet tien verschillende lettertypes. Dit zal je kerstkaart rommelig en daarmee onoverzichtelijk maken. Kies bij voorkeur voor maar één lettertype-familie en gebruik maximaal drie verschillende groottes.

Wet van ingeslotenheid

Een andere belangrijke en zinvolle wet is de ‘Wet van ingeslotenheid’. Door elementen, in bijvoorbeeld jouw kerstkaart, van elkaar te scheiden door middel van lijnen of blokken, creëer je eenvoud en kernachtigheid. Heb je bijvoorbeeld een drukke achtergrond voorop je kerstkaart, maar wil je hier toch een tekst in hebben? Los dit op door middel van een wit blok of vak, waarin je je tekst schrijft. Dan wordt je boodschap al een stuk helderder.

Volledige geslotenheid is niet noodzakelijk om er een logisch geheel van te maken. Dat blijkt wel uit de ‘Wet van het ingevulde hiaat’. Wist je dat je deze wet eigenlijk heel vaak tegenkomt? Je ziet deze wet vaak terug in logo’s. De wet zegt letterlijk: dingen die er niet zijn, worden door onze hersenen ingevuld zodat toch een logisch verband ontstaat. In het voorbeeld van het babylogo, dat aangeeft dat op die plek baby’s verschoond kunnen worden, is de luier niet eens getekend! Toch zien onze hersenen hier een ‘virtuele’ luier in!

Wil je nog meer weten over design? Lees dan ook Remi’s blog over de vijf stijlregels voor design.

Isabel Kofflard isabel@bureaubox.nl

Isabel werkt als project manager voor Bureau Box. Daarnaast heeft ze, samen met Remi een stichting: The GreenBox.

Isabel, woonachtig in Hattem, is een echte regelneef. Ze houdt graag de touwtjes in handen; je kunt haar typeren als een 'controlfreak', maar dan in de goede zin van het woord... Isabel is nieuwsgierig, analytisch ingesteld en ze houdt van lachen!

Geen reacties

Laat een bericht achter

%d bloggers liken dit: