Bureau Box is een allround communicatiebureau. Ons werk is eigentijds, out of the box en af en toe een beetje brutaal. Zowel online als offline is Bureau Box jouw partner voor effectieve en creatieve communicatie.

Weteringpad 100, 3762 ES Soest

info@bureaubox.nl

Volg ons op:

 
B

[ABC] Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Marketing versus branding. Heb jij altijd gedacht dat dit hetzelfde is? Geen probleem, je bent niet de enige. In dit ABC-artikel leggen we de term branding uit. Om branding te begrijpen, moet je ook weten wat marketing inhoudt. We geven je voorbeelden hoe je marketing en branding kunt inzetten voor jouw dienst of product.

Marketing

Zoals gezegd, om branding te begrijpen, moet je weten wat marketing is. Stel de vraag ‘wat is marketing?’ aan verschillende mensen en je krijgt uiteenlopende antwoorden. Ook als je de vraag aan professionals binnen de marketing stelt, zul je zien dat je verschillende antwoorden krijgt. De Van Dale verklaart marketing simpelweg als: commercieel beleid. Wat ons betreft iets te summier. Philip Kotler omschrijft het begrip in de marketingbijbel ‘The Principles of Marketing’ (een tip als je iets meer over marketing te weten wilt komen!) als volgt: “Marketing is de kunst en de wetenschap van het creëren van waarde voor de klant om daar waarde van de klant voor terug te krijgen.” Marketing is een push-tactiek. Je bevordert namelijk actief de verkoop van je product of dienst. Je ‘duwt’ als het ware je product of dienst naar je doelgroep toe, om verkoop te stimuleren. In je boodschap vertel je waarom de klant iets van jou moet kopen (toegevoegde waarde), zodat je dienst of product gekocht wordt (je krijgt waarde terug).

Hoe zet ik marketing in?

Voordat je start met marketing is het belangrijk om je doelgroep te bepalen. Wie wil je bereiken met je dienst of product? Ook omschrijf je in je marketingmix de prijs, de plaats (distributie), de promotie, je personeel, het proces en de physical evidence. Hoe je marketing inzet, omschrijf je eigenlijk in de promotie. Dit is de push-manier om klanten te overtuigen om jouw product te kopen of van je dienst gebruik te maken. In je promotieplan staan de verschillende communicatiemiddelen die je wilt gaat inzetten (en die passen bij je doelgroep!). Bij het verkopen van rollators zet je andere communicatiemiddelen in, dan de verkoop van skeelers. Je hebt immers een andere doelgroep, die op verschillende manieren, van verschillende kanalen, hun informatie verkrijgen. Zo werkt bij de verkoop van rollators een reclame in de zendtijd van Omroep Max wellicht beter dan een e-mailcampagne. Terwijl je voor de verkoop van skeelers je juist op online kanalen zult moeten richten. De doelgroep tussen 18 en 23 jaar bevindt zich ongeveer 4 uur per dag op internet!

Branding

In tegenstelling tot marketing, is branding een pull-tactiek. Bij branding benadruk je de essentiële waarden van jouw product of dienst. Wat maakt jouw product of dienst anders dan je concurrenten? Door middel van branding creëer je een merk waarmee je een belofte doet aan je doelgroep.

Hoe zet ik branding in?

Branding begint bij herkenbaarheid. Dit start met een herkenbaar logo, die je in al je communicatie-uitingen laat zien. Mensen zijn visueel ingesteld en door een herkenbare, unieke huisstijl leren mensen je merk kennen.

Naast herkenbaarheid, is het ook belangrijk om je waarden uit te dragen naar je doelgroep. Coolblue bijvoorbeeld. Hoor je het al? ‘Alles voor een glimlach’. ‘Tu-du-du-tu.’ De vier kernwaarden van Coolblue zijn eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon, doen. Deze waarden laat zij zien in haar communicatie. De physical evidence van Coolblue is te zien in de herkenbare blauwe kleding van de vrienden en collega’s van het merk. Of de tekst op de bussen van Coolblue: ‘Bus. Klopt.’

Nog een manier om klanten aan je te binden is door te laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Coolblue laat dit op hun website zien door foto’s van collega’s op een Coolblue feest. Maar wat dacht je van één van de oprichters en directeur, Pieter. Hij is het gezicht van Coolblue en hij wordt veel gebruikt in reclames en neergezet als ‘opperbaas’.

Kortom, bij branding gaat het erom dat je een voorkeurspositie bij je doelgroep aanneemt. Laat zien wie je bent, wat je doet en waarom je dit doet. Zodra je die positie hebt bij je klanten, zullen zij eerder overgaan tot een herhaalaankoop. Ook worden zij door hun positieve ervaringen een ambassadeur van jouw merk en vertellen zij jouw verhaal door.

Marketing en branding lastig?

Nee, het is niet lastig. Maar, neem er de tijd voor en houd het simpel en blijf consistent. Neem Coolblue als voorbeeld en bedenk voor jezelf hoe jij jouw merk wilt neerzetten. Coolblue is het bewijs dat marketing en branding écht zin heeft!

 

Isabel Kofflard isabel@bureaubox.nl

Isabel werkt als project manager voor Bureau Box. Daarnaast heeft ze, samen met Remi een stichting: The GreenBox.

Isabel, woonachtig in Hattem, is een echte regelneef. Ze houdt graag de touwtjes in handen; je kunt haar typeren als een 'controlfreak', maar dan in de goede zin van het woord... Isabel is nieuwsgierig, analytisch ingesteld en ze houdt van lachen!

Geen reacties

Laat een bericht achter

%d bloggers liken dit: