Bureau Box is een allround communicatiebureau. Ons werk is eigentijds, out of the box en af en toe een beetje brutaal. Zowel online als offline is Bureau Box jouw partner voor effectieve en creatieve communicatie.

Weteringpad 100, 3762 ES Soest

info@bureaubox.nl

Volg ons op:

 
B

[ARTIKEL] Deel 2/2: “Ik wil een website laten maken. Wat komt daar allemaal bij kijken?”

Van diverse kanten hebben ons vragen bereikt over het functioneren van een website. Want wat komt er allemaal bij kijken als je een website laat maken? Dat is vaak meer dan mensen denken, en ingewikkelder dan vooraf gehoopt… In dit laatste deel van “Ik wil een website laten maken. Wat komt daar allemaal bij kijken?” nemen we je verder mee in deze soms verwarrende wereld.

In deel 1 heb je kunnen lezen dat het verstandig is om allereerst een webdevelopment bureau in te schakelen, wanneer je van plan bent om een website te (laten) maken. We hebben je ook het één en ander vertelt over hosting. Je huis en je adres (een website en een domeinnaam) is dan voor elkaar. Voor je huis heb je een perceel nodig om deze op te bouwen. Deze grond kun je vergelijken met het hostingpakket dat je nodig hebt voor je website. Om je huis om je perceel te bouwen en te onderhouden heb je een CMS-systeem nodig. Dit heb je allemaal kunnen lezen en ontdekken in deel 1. In dit deel zoomen we in op de inhoud van je website, e-mailadressen en het onderhoud.

 

5. Website laten maken betekent content creëren!

De website die je laat maken, moet natuurlijk inhoud hebben. Dat betekent dat je teksten en afbeeldingen nodig hebt om je site te vullen.

Wat betreft de foto’s die je op je site wilt gebruiken, heb je een aantal keuzes, met verschillende prijskaartjes. Je kunt bestaand beeldmateriaal gebruiken, dat je ergens op je pc hebt staan, en vaak gefotografeerd is met je mobiel. Dit is zeker de goedkoopste optie, maar heeft niet mijn voorkeur. Vaak is de kwaliteit van de afbeeldingen niet afdoende om online te gebruiken.

De tweede optie die je hebt, is het inkopen van stockmateriaal. Dit zijn foto’s die te koop aan worden geboden via sites als shutterstock.com en 123rf.com. Afhankelijk van de hoeveelheid afbeeldingen die je inkoopt, ligt de prijs per foto bij dit soort aanbieders tussen de €5 en €25. Let op, dat als je afbeeldingen aanschaft via stockleveranciers, dat je de juiste rechten erbij koopt.

De derde optie die je hebt wat betreft het beeldmateriaal, is het inhuren van een fotograaf. Dit is de duurste optie, maar levert zeker het beste resultaat.

Vervolgens moeten er teksten worden geschreven voor de website. Dit kun je zelf doen, of je kunt er een copywriter voor inhuren. Welke keuze je ook maakt, houdt rekening met het volgende: de teksten die op je website staan hebben een grote invloed op de vindbaarheid van je site in zoekmachines (als Google). Om optimaal vindbaar te zijn in Google, wil ik je dan ook adviseren van tevoren een keyword-analyse uit te voeren (met welke ‘keywords’ ben je vindbaar in Google?). Ben je hier niet in thuis? Zoek dan een SEO-specialist (Search Engine Optimization) of een copywriter gespecialiseerd in websteksten.

Copywriters, fotografen; in weze zijn het – als we weer even de vergelijking treffen met het bouwen van een huis – de binnenhuisarchitecten die je inhuurt om de binnenkant van je woning vorm te geven.

6. En mijn e-mail dan? Dat gaat toch ook via het hostingpakket?!

Jazeker! Bij de meeste hostingpakketten heb je de optie om ook e-mailadressen aan te maken. Hoeveel e-mailadressen, en de hoeveelheid informatie die je via de mail kunt versturen, verschilt per pakket en per aanbieder.

Echter, bij vrijwel alle hostingproviders ben je zelf verantwoordelijk voor het instellen van je mail, en de bijbehorende MX-records (de adresregel waar de mail naartoe moet worden gestuurd). Ook als je een nieuw e-mailadres aan wilt maken, ben je op jezelf aangewezen. Ook problemen die je ondervindt, moet je zelf oplossen.

Hiervoor kun je meestal helaas niet terecht bij je webdeveloper. In de vergelijking met het bouwen van een huis, is je webdeveloper gelijk aan je aannemer. Voor problemen met de huur van je perceeloppervlak (wat gelijk staat aan je hosting), kun je tenslotte ook niet bij je aannemer terecht…

7. Zorg dat je site blijft draaien

Je hebt grondoppervlak, je huis is gebouwd, je hebt een adres, je kunt post versturen en je woning is ingericht. Mooi, je bent er bijna! Het enige wat je nu nog moet regelen, is het periodieke onderhoud van je huis. Want, de kozijnen moeten zo af en toe geschilderd worden, de CV-ketel moet miscchien worden vervangen, of je leidingen moeten gespoeld worden. Dit alles geldt ook voor je website (maar dan anders)!

Zo moet je ervoor zorgen dat de software waarmee de website gebouwd is (WordPress, Joomla, Drupal, etc.) up-to-date blijft. Ook moet je de anti-spam protectie in de gaten houden, en controleren of je permalinks in orde zijn (de URL-structuur van je pagina’s). Bovendien moet je site om de zoveel tijd gecheckt worden op bugs (kleine foutjes in programmatuur).

Als je een goede webbouwer hebt, zijn dit vaak dingen die hij of zij automatisch doet. Vaak bieden ze je de optie een onderhoudspakketje aan te schaffen. Ik zou je dan ook zeker aanraden hier gebruik van te maken!

8. Waar we het dan nog niet over hebben gehad…

Dus, een website laten maken is misschien nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Er komt in ieder geval een stuk meer bij kijken dan ‘het bouwen’ alleen. Goede webdevelopers, of de betere bureau’s, zullen je over de bovenstaande punten informeren voordat je een opdracht verstrekt aan de bouwer. Maar voor het geval ze dat niet doen: het kan geen kwaad jezelf te verdiepen in alle bijkomstigheden! En dan heb ik het in dit blog nog niet eens gehad over;

  • Technische SEO-optimalisatie
  • Analyze van websitestatistieken
  • De invloed van SEA (zoekmachine-advertenties) op je online vindbaarheid
  • De koppeling tussen je sociale media en je website
  • Het belang van dynamische content
  • en nog heel, heel veel meer…

Wil jij een website laten maken? Laat het ons weten!
Remi Huigen remi@bureaubox.nl

Remi is een echte reclamemaker is hart en nieren. Hij heeft het vermogen om abstracte problemen om te zetten in concrete en creatieve concepten, om zo jouw verhaal te vertellen. Het liefste zet Remi zijn talenten in voor een groenere wereld. Daarom heeft hij in 2017 Stichting The GreenBox in het leven geroepen.

Als Remi niet aan het werk is, zit hij het liefste samen met zijn kat Nynke bij de openhaard, met een goed glas Schotse whisky en een oude plaat van Otis.

Geen reacties

Laat een bericht achter

%d bloggers liken dit: