Bureau Box is een allround communicatiebureau. Ons werk is eigentijds, out of the box en af en toe een beetje brutaal. Zowel online als offline is Bureau Box jouw partner voor effectieve en creatieve communicatie.

Weteringpad 100, 3762 ES Soest

info@bureaubox.nl

Volg ons op:

 
B

[ARTIKEL] De 5 stijlregels van Bureau Box voor design anno nu

Bij Bureau Box zijn we dagelijks met design bezig. Of het nou gaat om web, dtp of signing, met een goed uitgekiend ontwerp kun je je boodschap met meer impact brengen. In dit artikel deelt Remi vijf stijlregels die hij de afgelopen jaren heeft geleerd, meegekregen, bedacht of eerlijk gestolen.

Ik heb nooit het grafisch lyceum gevolgd, of enige vorm van opleiding gehad op het gebied van design. Je zou eerder kunnen zeggen dat het een uit de hand gelopen hobby is, waarmee ik momenteel mijn brood verdien. Een paar tips op het gebied van stijlregels van deze autodidact:

1. Felle kleuren? Tof, maar weet ze goed te gebruiken

Hoe kan je je boodschap nou beter overbrengen dan met kleuren die van je scherm knallen? Het goed gebruik van kleur is de eerste voorwaarde voor goed grafisch ontwerp. De valkuil waar veel designers echter intuimelen is de overtuiging ‘dat meer altijd beter is’. Dit kan soms het geval zijn maar zeker niet altijd!

Als ontwerper wordt je per definitie beperkt door de huisstijl, en het kleurthema waarop deze gebouwd is. Neem onze eigen huisstijl. Bureau Box maakt gebruik van twee primaire kleuren, namelijk Box Blue (#00a3df) en Box Grey (#3f3e3e). Deze kleuren worden ondersteund door vier secundaire kleuren: Box Light Grey (#cccccb), Box Green (#7db728), Box Yellow (#fde200) en Box Orange (#e97306).

 

Als je door onze website heen bladert, of ander promotiemateriaal bekijkt, zal je opvallen dat we de felle secundaire kleuren (geel, groen, oranje) maar heel beperkt inzetten. Eigenlijk vrijwel nooit. Persoonlijk zet ik deze kleuren pas in als ik nét wat extra pit aan een ontwerp mee moet geven, of als bepaalde elementen in het ontwerp niet mooi samengaan met Box Blue.

Ga je toch al die opvallende kleuren inzetten? Zorg er dan in ieder geval voor dat ze voldoende contrast hebben ten opzichte van je gebruikte witruimtes. En daarmee kom ik gelijk bij mijn volgende tip aan!

2. Contrast: hoe meer hoe beter

Door het gebruiken van tegenstellingen in je ontwerp kun je de focus van de ontvanger vestigen op de elementen die belangrijk zijn. Als hij of zij jouw ontwerp voor het eerst ziet, gaat de aandacht direct uit naar de elementen die van je papier (of scherm) afspatten.

Dit impactvolle effect is niet te bereiken als álles in je ontwerp opvalt. Vergelijk het met een kroeg: hoe harder we met z’n allen schreeuwen, hoe slechter we te verstaan zijn. Datzelfde geldt voor grafisch ontwerp, met de bekende uitdrukking ‘less is more’ (daarover meer bij tip 5). Het is dus noodzakelijk dat je je canvas niet opvult met van alles en nog wat, maar dat je voldoende witruimtes laat om het contrast te creëren.

 

Dat hebben de ontwikkelaars van de bovenstaande website goed begrepen. Deze (ontzettend) creatieve website brengt haar boodschap op indrukwekkende wijze over, mede door het gebruikte contrast binnen de beschikbare witruimte. De stijlregels zijn hier mooi toegepast. Wil je de hele site bekijken? Check dan deze link!

3. Creëer ruimte

Witruimte dus. Erg belangrijk. Maar hoe weet je wat voldoende is? Dat is geen exacte wetenschap, en dus lastig te beantwoorden. Je zou kunnen refereren aan de tekstdichtheid van je ontwerp. De tekstdichtheid zegt iets over de hoeveelheid tekst per meeteenheid. De ideale tekstdichtheid verschilt per medium en kanaal, maar het is zeker een goed uitgangspunt voor het creëren van een ruimtelijk ontwerp.

Een andere manier om meer witruimte in je ontwerp te creëren is het (her)positionering van je elementen. Ter illustratie: hier een screenshot van onze portfoliopagina:

 

De header van deze pagina bestaat uit verschillende losse elementen, en een hele hoop witruimte. Toch oogt het ontwerp niet ‘leeg’, sterker nog, er zijn een aantal elementen die behoorlijk opvallen! Dat zit hem mede is de css-animatie, maar voornamelijk in het kleurvolle contrast ten opzichte van de witruimte.

Wat opvallend is aan dit ontwerp, is de positionering van de blauwe vierkanten. Deze stijlelementen worden door onze hele website gebruikt in verschillende kleuren en maten. In dit ontwerp heb ik ze achter de daadwerkelijke content geplaatst (de portfolio-items), waardoor ze nauwelijks meer te onderscheiden zijn. Maar laat ik de blauwe vierkanten weg, dan ‘mist’ er wat in het ontwerp. Kijk maar:

 

4. Keep it simple!

Een andere – en misschien wel de makkelijkste – manier om meer witruimte te creëren is door simpelweg minder te ontwerpen. “Kill your darlings” is één van die stijlregels die ik bijna dagelijks naar mijn kop geslingerd krijg. En ja, ik heb er vaak moeite mee, want het ontwerp heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Om dan in mijn ontwerp te gaan lopen snijden en deleten, doet erg veel pijn.

Maar vaak is het wel de snelste en beste manier om die ‘finishing touch’ aan je design toe te voegen. Omdat je als designer jezelf vaak blindstaart op je eigen ontwerp, is feedback van anderen hierbij gewenst. Zij kijken met een frisse en vernieuwende blik naar je ontwerp en zien dingen die je misschien zelf nog niet waren opgevallen.

Kijk eens naar deze alternatieve variant van de promoposter voor Jaws, de Box Office hit van Steven Spielberg uit 1975. De poster bestaat maar uit 6 losse elementen: de waterlijn, de zwemmer, de haai, de titel, de subtitel en een achtergrond. Niet veel om een ontwerp mee te maken. En toch weet deze poster zijn boodschap uitstekend op haar publiek over te brengen.

 

5. Probeer nieuwe dingen

Het is misschien het intrappen van een open deur, maar als je vernieuwend wil zijn in je design, moet je ook daadwerkelijk nieuwe dingen proberen. Nieuwe kleuren, andere vormen, andere media. Of een nieuwe combinatie verzinnen tussen bestaande elementen en stijlregels.

Dit is niet een kwestie van denken, maar van doen. Gewoon beginnen aan een ontwerp, en het met een andere route aanvliegen dan de vorige keer. Keer op keer, steeds opnieuw. Net zo lang totdat je (bij ontwerp nummer 128) eindelijk iets hebt gevonden dat werkt!

Remi Huigen remi@bureaubox.nl

Remi is een echte reclamemaker is hart en nieren. Hij heeft het vermogen om abstracte problemen om te zetten in concrete en creatieve concepten, om zo jouw verhaal te vertellen. Het liefste zet Remi zijn talenten in voor een groenere wereld. Daarom heeft hij in 2017 Stichting The GreenBox in het leven geroepen.

Als Remi niet aan het werk is, zit hij het liefste samen met zijn kat Nynke bij de openhaard, met een goed glas Schotse whisky en een oude plaat van Otis.

Geen reacties

Laat een bericht achter

%d bloggers liken dit: